fredag 19 april 2013

Att leva

Visst är det underbart att leva. Att känna att man andas. Att man finns. Att få uppleva, känna.
Ibland känns det rejält att livet är.
Det gör ont, det trilskas.

Vad är livet då?

Hade jag varit en stenåldersmänniska eller en myra hade jag svarat:
Jag för min del vidare.

Men idag är livet så mycket mer. Vi lever under tiden.
Vi gör varje dag till en minnesdag. Vi präntar in varje liten del i vår hjärna. 
Vi tar vara på livet.

Eller?

Nä...
Vi strävar hela tiden mot nya saker, nya mål. Grönare gräs o fetare plånbok. 
Är människan så? Varför är vi aldrig nöjda?
Vi blir uttråkade om det inte händer nåt nytt. 
Vi fastnar i hjulet.

Att förlika sig o gilla läget är ord som jag jobbar med just nu. Nu är nu o sen är sen.
När sen kommer kanske jag inte finns....så...
Att vara härvarande blir mer o mer vardag för MIG. 
En vardag som jag släpper in o låter vara som den är.

 Det är en pumas tankar denna fredag.

//puman

4 kommentarer:

  1. Kloka tankar och ett klokt inlägg.
    Visst är det som du skriver, man ska leva i nuet och ta vara på vardagen.
    Själv tycker jag nog att jag är ganska så bra på det, att ta vara på vardagen. Jag behöver inte ha så mycket mer. Tråkigt kanske enligt somliga, men det struntar jag i.
    Sen längtar jag efter vissa guldglimtar såsom tjejfest med goda vänner eller en resa till Turkiet. Men det måste man ju få göra, så länge man drömmer om realistiska saker som är genomförbara så kan man ju drömma och längta, eller hur?! Det mår man nog bara bra av.

    Puss på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Att ha delmål så som en resa eller nåt annat kul är ett måste=)

      Puss puss

      Radera
  2. Idag levde vi för fullt! En dag så där bara rakt upp och ner och nu vet vi ju att vi kan bli badmintonproffs....lätt! Men bara om man får ha en sån dära snygg hatt som jag hade...

    Älskar dig lillasyster!

    SvaraRadera
  3. Baloo
    Var nöjd med allt som livet ger
    Och allt som du kring dig ser
    Glöm bort bekymmer, sorger och besvär
    Var glad och nöjd för vet du vad
    En björntjänst gör ju ingen glad
    var nöjd med livet som vi lever här
    Ur Djungelboken. Tycker den säger ganska mycket.

    SvaraRadera