måndag 14 maj 2012

Amning

Ja...o så var det ju det här med amning. 

I tisdags förra veckan åkte jag en sväng till akuten....inget allvarligt. Fick lite eftervärkar o frossa som var riktigt läskig. Den kunniga läkaren sa att det kanske var urinvägsinfektion. Mm...nästan samma symptom...eller inte. En annan sjuksyrra sa att man kan få frossa när mjölken rinner till. 
Jag fick åka hem utan svar.

I förrgår insjuknade jag helt plötsligt i hög feber o värk i kroppen. Febern vägrade ge med sig efter ett dygn o ena bröstet började bli rödflammigt....så jag ringde 1177 o fick en tid direkt till jourcentralen.

Jag fick ta ett infektionsprov o låg jättehögt. Så...det var "bakteriell mjölkstockning" (mastit). Fetvaddsomlägg o antibiotika i 10 dagar.
Ja det är väl inget konstigt....Nä, men nåt som är konstigt o dåligt tycker jag är att det inte ges information om hur det kan gå om inte brösten vårdas med största försiktighet. Allt kretsar kring att det ska AMMAS. Inte ens att kylskåpsdrag kan orsaka mastit kan man få berättat för sig.

Nu får lilleman amma allt vad han orkar på det "sjuka" bröstet...jourcentralen tyckte att jag bara skulle pumpa...o sjukhuset tycker tvärtom. Ja...herrejössös. 
Så...då bestämmer jag att han ska få suuuuuga...."låt honom suga ut hela dig".

Vi mår bra annars...ska till Bvc i morrn o väga lilleman. 


Det ska börjas i tid...=)


//puman




6 kommentarer:

  1. Ja...låt han suga ut heeela dig!!

    Ja jag läste ju lite Anna Wahlgren och hon berättar om största försiktighet när det gäller brösten...men för fan läs nu inte hennes farliga bok...för bövelen...

    Krya på tutten och gör som du tycker...

    KRAAAM från platta tutten!!

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja, då kunde dom ju ha hennes bok på varje BB-avdelning...

    Kram från DOLLY PATTSON

    SvaraRadera
  3. Jag körde ju fetvadd runt lö titts de första två veckorna. Varmt o gossigt... Nu känner jag att det är liite mitt fel att jag inte tipsade om fetvadden där...

    Ha en trevlig måndag Miss PATTSON! =)

    SvaraRadera
  4. Ull ska funka fint oxå....=)

    SvaraRadera
  5. Ja släng upp ett får på tuttarna bara...och öronpluppar för de brääääker så högt.... =)

    SvaraRadera
  6. Ja inte ska det vara lätt ens när man har pluppat ut bebben :p Hoppas det blir bättre snart!
    Kram!

    SvaraRadera